A képre kattintva megtekintheted,
vagy akár le is töltheted a rajzokkal
és magyarázatokkal ellátott pdf tankönyvet.
A csomózáshoz használj egy kb. 1 méter hosszúságú kötelet,
mely nem túl vastag (kb. 5-6 mm) és könnyen hajlik.
A csomók megkötésénél használt elölről és hátulról kifejezések
úgy értendőek, hogy ha a kezedben fogod magad előtt a kötelet, akkor az elölről a tested felőli oldal a hátulról pedig az ellenkező oldal.
I. KÖTÉLVÉG NYOLCAS
Mire használható?
- kötél végének lezárására, hogy ne csússzon ki egy omegából, klemmből vagy fordító csigából,
- ha vékony a kötél vagy vizes ne csússzon ki a tenyerünkből,
- díszítő elemként.
Megkötése:
- Fogd meg a kötelet a bal kezedben úgy, hogy a bal oldali szára hosszabb legyen,
a jobb oldali pedig rövidebb. A rövid szárral fogsz dolgozni. - A rövid szárat a hosszút hátulról megkerülve húzd magad felé,
- Felőled tekerd körbe és az így keletkezett hurokba hátulról bújtasd be,
- A bal kezeddel fogd meg a rövid szár végét, a jobbal a hosszú szárat és húzd őket ellentétes irányba!
- Egy 8- ast formázó csomót kaptál a kötél végére.
II. REFF CSOMÓ (egyszerű kettős, perec, tengerész csomó, takács csomó)
Mire használható?
- két kötél összekötésére,
- az oktatáson leginkább reffeléskor (a vitorlafelület csökkentése) fogjuk használni. A reffkötelek végeit fogjuk vele összekötni, hogy a “feleslegessé” vált vitorlavásznat a vitorlarúdhoz, baumhoz rögzítsük.
Megkötése:
- Fogd meg a kötél két végét a bal és a jobb kezedben, hogy “U” alakban lógjon le előtted.
- Ahogy a kötelet fogod maradjon szabadon mindkét végén egy 10-15 cm-es szár, ezzel fogsz dolgozni!
- Először a bal kezedben lévő szárat helyezd a jobb kezedben lévőre és az így kapott lógó hurkon bújtasd át
a bal oldali szárat hátulról a tested felé, - Húzd meg egy kicsit mindkét szárat, hogy legyen elég szabad vég,
- Majd a jobb kezedben lévő szárat helyezd a bal kezedben lévőre és a 3. ponthoz hasonló mozdulattal
bújtasd át most már az előző csomó felett keletkezett hurkon, - Ezután a mindkét oldalon lévő két- két szárat húzd meg egyszerre és megkaptad a reff csomót!
- Akkor jó a csomód, ha mindkét oldalon egymáshoz képest párhuzamosan “futnak” a szárak és az “U” alakban egymásba kapaszkodó köteleket könnyen tudod mozgatni összetoláskor és széthúzáskor, mielőtt erősen
meghúznád őket. Ellenkező esetben úgynevezett kofa csomót kötöttél, mely nem jól tartó csomó!
A jó csomónak 3 ismérve van: 1. könnyű megkötni 2. könnyű oldani és a 3. jól tart!
III. SZORÍTÓ NYOLCAS (háromféleképpen)
Mire használható?
- hajó kikötésére kikötőoszlophoz/pilótafához,
- kormányrúd kétoldali rögzítésére,
- puffer/fender relingre kötésére.
- csörlőre kötve, így rögzítve a hajót valamihez.
Megkötése / a.) Szabad kézben:
- Fogd meg a kötelet úgy, hogy egy fordított “U” alakot formázzon a kezedben. A szemed előtt legyen egy vízszintes rész és a két szabad szár lógjon. A kezeid között - ahogyan a kötelet fogod velük - kb. 20- 25 cm távolság legyen,
- A bal kezednél lógó szabad szárat fordítsd a vízszintes rész elé, hogy egy kis hurok képződjön az ujjaidnál, a jobb kezednél lévő szárat pedig fordítsd magad felé,
- Ezután a két hurkot/fület a vízszintes rész mellett told egymás felé úgy, hogy a jobb kezednél lógó szár és fül tőled távolabb a bal kezednél lévő fül mögé kerüljön,
- Amennyiben jól raktad össze a két fület, akkor egy “W”- t formáz a kötél és készen van a szorító nyolcas!
Ellenkező esetben csak egy hurkot kapsz, mely nem jó semmire!
III. SZORÍTÓ NYOLCAS (háromféleképpen)
Mire használható?
Az a.) verziót olyan esetekben tudjuk használni, amikor a kész szorítónyolcast rá tudjuk húzni valamire.
Most nézzük, hogy mi van akkor ha egy két végén zárt tárgyra akarjuk rákötni kötelünket. Például a puffert a korlátra/relingre akarjuk csomózni de a két korlátoszlop ezt nem engedi!
Megkötése / b.) Zárt helyre kötés:
- Dobd át felülről (pl. korláton) a kötelet, a két szár lefelé lógjon,
- A felőled lógó szár valamelyik oldalán húzd magad felé a távolabbi szárat és dobd át fent mégegyszer úgy, hogy magát keresztezze,
- Lényeges, hogy felül lásd ahogy a kötél keresztezi magát,
- Ezután amelyik felére átdobtad a felőled lévő száron, azon az oldalon húzd magad felé a távolabbit,
- A kezedben lévő szárat bújtasd be oda ahol a kötél keresztezi magát (a két kötél közé)!
- A két szárat meghúzva megkaptad a szorító nyolcast.
Ennek a csomónak a zsenialitása abban rejlik, hogy bármelyik szárat húzod, a csomó egyre jobban fog
szorítani! A megkötött szorító nyolcast egy reff csomóval fixálhatjuk.
III. SZORÍTÓ NYOLCAS (háromféleképpen)
Mire használható?
Tulajdonképpen az a.) verzió 90 fokkal elfordított variációja. A legegyszerűbb kikötési módja egy hajónak.
Egy szorítónyolcas/két félszem/ két csat így szinte bármekkora hajót megtart. Hiszen a terhelés alatt lévő szár egyre csak feszíti a csomót!
Megkötése / c.) Függőleges tárgyra kötés (kikötőoszlop):
- Fogd meg mindkét kezeddel a kötelet úgy, hogy kb. 20-25 cm legyen közöttük,
- A jobb kezedet told a bal felé, hogy egy hurkot hozzál létre, amely a kézfejeid előtt lóg,
- A jobb kezedben lévő szár van alul, a balban lévő pedig felül,
- Most ezt a hurkot helyezd rá a függőleges tárgyra (jól lehet gyakorolni egy üdítős üvegen),
- Azt a szárat ami a tárgy (kikötőoszlop) jobb oldalán van, fogd meg két kézzel,
- Ezután hajtsd végre megint a 2. pontot és ellenőrizd a 3. alapján,
- Az így kapott hurkot helyezd rá a függőleges tárgyra,
- Az egymásra tett két félszem/ két csat egy szorítónyolcast ad ki.
- Húzd meg valamelyik szárat és rögzítve van a csomó!
IV. PALSTEK CSOMÓ (bowline)
Mire használható?
A palstek egy álló hurok, amelynek végtelen felhasználási lehetősége van egy hajón.
A teljesség igénye nélkül: használjuk kötél horgonyra rögzítésére, mentőhuroknak vízbe esett kihúzásához, lazy jack tartóköteleinek rögzítéséhez, reffeléskor a reffkötél baumra kötéséhez….stb-stb. Ezt a csomót tanuld meg úgy, hogy egy életen át ne felejtsd el!
Megkötése:
- Először tanuld meg megkötni úgy, hogy leteszed az asztalra a kötelet magad elé,
- Ahogy fent írtam ez egy álló hurok vagy másképpen mondva egy fix csat, tehát képezz a kötéllel
egy fordított “U” betűt, ez lesz majd a hurok feje, - Fogd meg a jobb oldali szárat és a szorító nyolcas c.) verziójánál tanultak alapján hozzál létre egy hurkot,
- A szár fenti része legyen felül, az alsó pedig alul,
- Fogd meg a bal oldali szárat és az előbb létrehozott hurokba bújtasd be alulról (asztallap felől),
- Vigyázz, hogy a nagy hurok (fent) ne tűnjön el, ne csak a csomóra figyelj a kis huroknál,
- Ezután a bal oldali szárral alulról (asztallap felöl) kerüld meg a jobb oldali szárat,
- Miután ez megvan bújtasd vissza a kis hurokba saját maga mellé (bal oldali szár),
- Egy “U” formát hoztál létre ha jól csináltad,
- Fogd meg az “U” mindkét szárát a jobb kezeddel és húzd meg a lenti, eredetileg jobb szárat
a bal kezeddel és kész is van a palstek.
Az asztallapon történő gyakorlást azért javaslom, mert így áttekinthető a csomó, könnyen elsajátítható a
megkötése. Amennyiben már ezzel a módszerrel jól megy, próbálkozhatsz a szabad kézben való megkötéssel is!
V. HALÁSZ CSOMÓ
Mire használható?
- Két kötél összekötésére szolgál.
Megkötése:
- Érdemes két különböző színű kötéllel kezdeni a gyakorlást. Most piros és kék kötélnek fogom hívni őket,
- Fogd meg a két kötelet és rakd le őket párhuzamosan magad elé az asztalra,
- A piros kötél jobb végére köss egy egyszerű csomót,
- Ezután köss a kék kötél bal végére egy egyszerű csomót,
- Most a piros kötél szabad, csomó nélküli végét bújtasd bele a kék kötélen lévő csomóba
és húzd meg szorosra a csomót, - Ha ez megvan bújtasd bele a kék kötél szabad végét a piros csomóba és húzd szorosra,
- Már csak annyi van hátra, hogy a két kötél szabad végét fogva össze kell húzni a csomókat,
- Akkor jó a halászcsomó ha a piros és kék kötélre kötött egyszerű csomók “összefekszenek”,
párhuzamosan futnak a szálaik, - A csomók melletti rövidebb szárat érdemes legalább két tenyérnyi hosszúságúra hagyni, azért hogyha nagy erők hatnak a kötélre és még mondjuk vizes is, ne tudjon szétcsúszni a csomó. A húzás hatására egy ideig enged, aztán össze fog szorulni, de ehhez szükség van hosszabb szárra. Másodsorban a csomó oldásához kell még megfelelő hossz, hiszen úgy bontjuk, hogy a két rövid szárat meghúzzuk ellentétes irányba,
- Miután begyakoroltad magad elé terítve próbáld meg szabad kézben is megkötni!
VI. HORGONY CSOMÓ
Mire használható?
Horgonykötél horgonyra rögzítésére. Hajó orrának kikötésére karikához.
Megkötése:
- Keress otthon egy olyat tárgyat, ami viszonylag fix és egy horgony karikájának, seklijének funkcióját tudja helyettesíteni. Használhatod a konyhaszekrény fogantyúját, a radiátor csövét vagy egy szék támláját is.
- Felülről dobd át rajta a jobb kezeddel és húzd vissza alul,
- Most dobd át mégegyszer de úgy, hogy a bal kezeden is,
- Ha ez megvan, akkor a bal kezeden látsz két párhuzamos szárat és egy szabad vég van a jobb kezedben,
- A jobb kezedben lévő szárat jobbról balra húzd át felülről a párhuzamosok alatt lévő hurkon,
- Ezután a bal kezedben lévő szárat húzva szorítsd meg és készen is van az egyszerű horgonycsomó!
VI. HORGONY CSOMÓ
Hogyan tehetjük biztonságosabbá?
- Kötünk egy egyszerű horgonycsomót és a jobb kezünkben lévő szárat hosszabbra hagyjuk,
- Ezt a szárat kétszer vagy háromszor is átfűzzük a párhuzamosok alatt lévő hurkon,
így téve nagyobbá a tapadási erőt a horgonykarikán.
VI. HORGONY CSOMÓ
Hogyan tehetjük biztonságosabbá?
- Kötünk egy egyszerű horgonycsomót és a jobb kezünkben lévő szárat hosszabbra hagyjuk,
- Ezzel a hosszúra hagyott szárral a horgonyra kötött kötélszárra egyszerű csomókat rakunk
addig míg el nem fogy.
VI. HORGONY CSOMÓ
Hogyan tehetjük biztonságosabbá?
- Kötünk egy egyszerű horgonycsomót és a jobb kezünkben lévő szár végére teszünk egy egyszerű csomót vagy pedig egy kötélvég nyolcast, hogyha fellazulna a csomónk ne tudjon kinyílni.
A horgonyt a hajó állandóan mozgatja, a kötél a hullámzástól hol megfeszül, hol pedig ellazul, ezért
mindhárom biztosító technikát használhatjuk akár egyszerre is, hogy el ne szabaduljon a hajónk.
VII. LEKÖTÉS BIKÁRA / LEKÖTŐ CSOMÓ
Mire használható?
Hajó rögzítése parthoz vagy hajók egymáshoz kötése, illetőleg horgony kötél lekötése a hajóhoz.
Megkötése:
- A megkötése előtt mindig képzeljük magunk elé a partfal mellett álló hajót. Jön az orr illetve farkötél a ha
jóról és megakasztjuk a bikán. Mindig azon a szarván akasztjuk meg a kötelet ami közelebb van az orrához
vagy a farához. Például ha az előttünk álló hajó orra jobbra van, akkor az orrkötelet a bika jobb szarván
fogatjuk meg először. - Megfogattuk a kötelet majd a bika oldalán elhúzzuk jobbról balra alul majd fent keresztezzük és megint a
jobb szarvon akasztjuk meg alulról, ez lesz az első hurok, - Majd jobbról balra húzzuk felülről és a bal szarvba akasztjuk alulról, megvan a második hurok is,
- Megint jobbra húzzuk felül és alulról akasztjuk a jobb szarvba,
- Ezután mikor jobbról húzzuk újra balra nem aláhurkolunk, hanem a jobb kezünkben lévő szárat alá fordítjuk
a bal kezünkkel megfogott kötélnek (korábban a szorító nyolcasnál már tanultuk ezt a mozdulatot). Ezzel
létrehozunk egy “csatot”, amivel zárjuk a csomónkat. - Akkor megfelelő a lekötésünk ha egy szár kötelet látunk felülről, ahogyan lefog két párhuzamos szárat.
Gyakorlati tanács: felesleges ennél több hurkot rátenni a bikára hiszen úgyis egy szál kötél tartja a hajót!